Kenzo: van vlooienmarkt naar wereld designer

Iedereen heeft wel eens de kleding van Kenzo gezien, of je het nu bewust weet of niet. De kleding is heel kenmerkend en eigenzinnig. Persoonlijk vind ik dat heel erg cool! Maar toen ik me wat ging verdiepen in het merk kwam ik erachter dat hoe het merk ontstaan is de kleding alleen nog maar vetter maakt! Daarom wilde ik een blog schrijven over dit merk. In deze blog zal ik vertellen hoe Kenzo zo groot is geworden, hoe ze de wereld beter maken en wat de kleding van Kenzo zo herkenbaar maakt.

Hoe Kenzo uitgroeide tot een van de bekendste modemerken

Het merk is opgericht door Kenzo Takada. Takada was van kleins af aan al geobsedeerd met kleding en fashion. Hij was een van de eerste mannelijke studenten op de modeacademie van Tokyo, en won al snel een prijs voor het beste ontwerp. Toen hij zelf aan de slag ging met ontwerpen had hij nog niet veel geld. De stoffen kocht hij op de vlooienmarkt, en hij naaide ze zelf aan elkaar. Zonder dat hij het van te voren had bedacht, werd die mix van stoffen zijn kenmerkende stijl! Zijn ontwerpen zijn cool, anders, urban en een beetje Orientaal. Zijn ontwerpen zijn stuk voor stuk origineel en uniek, en dat maakt het dat zijn stijl, die geboren werd op de vlooienmarkt, inmiddels wereldberoemd is.

De kenmerkende kleding van Kenzo

Misschien wel het meest iconische beeld van het merk is de tijger. Als je een shirt, trui of pet met een tijger-hoofd erop afgebeeld ziet, dan weet je eigenlijk wel zeker dat het kledingstuk afkomstig is van dit merk. Maar los van dat iconische straatbeeld maakt de kleurrijke stijl van het merk de kleding wel echt uniek. De vormen zijn vaak baggy en urban, en de prints en kleuren maken er een vrolijk geheel van. De kleding is echt bedoeld voor mensen met een soortgelijk karakter! Met de opvallende kleding kan iedereen zich kleden hoe hij zich echt voelt.

Het merk’s duurzame initiatieven voor een betere wereld

Tot slot is Kenzo ook nog eens bezig met het creëren van een betere wereld voor iedereen. Niet alleen laat de kleding toe het persoonlijk individu te ontwikkelen, wat erg belangrijk is in onze maatschappij. Ook zet het merk zich in voor de Blue Marine Foundation. Het merk doneert veel geld aan deze organisatie, die zich inzet om voor 2020 minimaal 10% van de wereld’s oceanen beschermd te maken. De organisatie was opgericht door de makers van de iconische milieufilm The End of the Line. Door dit initiatief te steunen zet Kenzo zich in voor een betere toekomst voor de oceanen!