Keuzestress verminderen op je webshop

Een van de alle belangrijkste redenen waarom websites en webshops niet de optimale resultaten behalen uit de bezoekers die ze zouden kunnen halen, bijvoorbeeld op het gebied van verkopen, is een overschot aan keuzestress.

Het moge duidelijk zijn dat op het moment dat een bezoeker op jouw website komt en iets bij jou gaat kopen dat er sprake moet zijn van vertrouwen en zeker als ze in Nederland zitten. Wanneer een Nederlander geld over gaat maken aan iemand anders, een financiële transactie gaat doen, dat doet natuurlijk pijn en dat doe je alleen maar als je 100 procent vertrouwen hebt in de leverancier, oftewel degene die dat product levert: de website of de webshop.

De allerbeste keuze qua product

Bij vertrouwen hoort ook dat jij als klant honderd procent zeker weet dat je de allerbeste keuze maakt en dat is een soort onbewust iets wat we hebben, we willen het idee hebben dat we een goeie, een logische beste keuze maken. En daar zal je in je website ook wel rekening mee moet houden, want sommige webshops bieden zoveel producten aan en zoveel vergelijkbare producten dat het voor een bezoeker niet meer duidelijk is wat de verschillen nu precies zijn tussen die producten en wat voor hun specifieke situatie nu de beste keuze is.

En wanneer jij naar een webshop gaat en je ziet twee vergelijkbare producten die niet hetzelfde kosten of wel hetzelfde kosten, maar andere functionaliteiten of kenmerken hebben en je weet niet welke de beste is, dan geeft je dat zo’n wantrouwen of keuzestress, het gevoel dat je niet 100 procent zeker weet wat de juiste keuze is. En daarom stellen we die keuze heel vaak uit of dan maken we die keuze niet. En dat is natuurlijk heel erg zonde voor je webshop als mensen de keuze niet durven te maken. Dus waar je rekening mee moet houden in je webshop is dat jij de keuze eigenlijk al maakt voor je bezoeker. Dus dat jij als een bezoeker in je webshop komt, dat er eigenlijk maar 1 logische keuze is en die bezoeker ook honderd procent vertrouwen heeft in die keuze.

Bezoekers op weg helpen met live chat

Een manier om dat te doen is om je website op weg te helpen door middel van een live chat functie op jouw website. Als bezoekers dan specifieke vragen hebben over een bepaald product, dan kun jij, een vakkundige chatoperator of een zelflerende chatbot die persoon gelijk te woord staan en op weg helpen naar de beste aankoop. Je kunt live chat uitbesteden bij partijen zoals Bconnect of op het internet zoeken naar chatbot applicaties voor je website.